Recenzia
   
Star Trek - Legacy
Prvé informácie o Star Trek: Legacy boli veľkým prísľubom. Plnohodnotný DirectX 9 engine, množstvo zaujímavostí a to najpodstatnejšie, na čo sa všetci Trekkies tešili asi najviac - kompletná adaptácia všetkých epoch od dôb pôvodného seriálu až po najmladšiu sériu Enterprise. A ešte dokonca produkciu zastrešila Bethesda, ktorá stojí za slávnou RPG sériou The Elder Scrolls. Jednoducho som sa na hru veľmi tešil a určite som nebol sám. Do akého žánru Star Trek: Legacy patrí? Na veľa obrázkoch vyzerá hra veľmi akčne, na iných je vidieť taktická mapa a ďalšie lode federácie, ktorým velíte. O stratégiu ale jednoznačne nejde, pomenoval by som to ako taktickú akčnú hru. Všetko vidíte z pohľadu tretej osoby, v prípade väčších bitiek môžete prepnúť na taktickú mapu a z nej riadiť ostatné plavidlá. Väčšinou to nie je veľmi potrebné a vy si budete užívať skôr akčné stránky hry.
VYDAVATEĽ:
VÝROBCA:
PRÍBEH:
DÁTUM VYDANIA PC:
DÁTUM VYDANIA XBOX:
DOMOVSKÁ STRÁNKA:
DÁTUM:
Bethesda Softworks
Mad Doc Software
D.C. Fontana & Derek Chester
6. december 2006
15. december 2006
startrek.bethsoft.com
22., 23. a 24. storočie
Po stopách borgských

Na začiatku vám povedia základnú časť príbehu, ktorá ale veľa nenapovie. To je dobre, pretože časom sa túžba po tom vedieť ako to všetko dopadne stane hlavným hnacím motorom pre pokračovanie v hraní. Kapitán Archer, prvé ST zjavenie v hre a jeho loď Enterprise NX-01 sú vyslaní na prieskumnú pátraciu misiu. Postupom času ho príbeh dovedie k vulkánskej vedkyni T’uerell, ktorá je spojenie pre všetky ostatné časti hry. Jej tajomstvo, ktoré ostane viac menej zahalené skoro až do poslednej chvíle stojí určite za to, takže by bola škoda ho odkryť. Iba prezradím, že vulkánska dlhovekosť a túžba po moci tu hrajú veľkú úlohu.

Prvé rozčarovanie príde hneď v tutoriále. Prvá výcviková misia je dosť krátka a určite vás nenaučí všetko. Na začiatku budete asi bojovať so systémom ovládania ( aj kvôli zlému popísaniu tlačidiel v manuáli ), v ktorom jedno tlačidlo ( resp. tlačidlá ) otvoria menu pre akcie dané jednotlivým objektom. Myšou potom vyberáte a konáte ( skenovanie planét, aktivácia ťažného lúča a ďalšie činnosti ). Pohyb myšou hlavne na taktickej mape tiež nie je úplne optimálny a má menšiu zotrvačnosť čo je na pomalšom počítači zložité.

Hlboký vesmír plný nepriateľov
Pred každou misiou si môžete vybrať konfiguráciu vašej letky. Je to síce fajn, na druhej strane ale vlastne zbytočné pretože dopredu aj tak nepoznáte misiu a neviete čo všetko a k čomu budete potrebovať. Našťastie na tom až tak veľmi nezáleží. V zásade neurobíte zle, ak zvolíte štandardnú skladbu flotily. V duchu Star Treku sa lode po bitke vedia opravovať. Znovu je trochu únavné, že sa nedá dať rozkaz pre kompletnú opravu ale musíte odklikať každú loď samostatne a nastaviť opravy na všetkých subsystémoch.
EPOCHY STAR TREKU

Star Trek: The Original Series (1966–1969)
Klasika všetkých klasík. V úlohe kapitána Kirka ďalší klasik William Shatner, ktorý má dnes 75 rokov. Po troch sériach bol tento seriál ukončený napriek tomu, že dostal ocenenie Emmy. Je dostupný na DVD v verzii s digitalizovanými efektmi.
Zastúpená v Legacy: áno

Star Trek: The Animated Series (1973–1974)
Kreslený seriál, z ktorého vyšli dve série. Oficiálne nie je súčasťou ST vesmíru aj keď v ňom vystupujú známe postavy z pôvodnej série. Všetky hlavné postavy dabovali pôvodní herci takže autenticita bola na vysokej úrovni. Väčšinu z 22 epizód neskôr "rehabilitovali" a Paramount začal tvrdiť, že sa pôvodná séria už bude považovať za oficiálnu súčasť ST.
Zastúpená v Legacy: nie

Star Trek: Phase II
Nikdy nevysielané pokračovanie pôvodného seriálu bolo plánované na rok 1978 v pôvodnom obsadení okrem Spocka, pretože jeho predstaviteľ Leonard Nimoy nechcel v nakrúcaní pokračovať. Aj keď bol scenár hotový a všetko pripravené, vďaka popularite Star Wars sa Paramount rozhodol nakrútiť radšej film namiesto seriálu.
Zastúpená v Legacy: nie

Star Trek: The Next Generation (1987–1994)
U nás asi najznámejší seriál so Jean-Lucom Picardom ( Patrick Stewart ). Nominovaný na Emmy. Najdlhší zo Star Trek seriálov a tiež jeden z najlepšie hodnotených. Odohráva sa približne sto rokov po originálnom ST.
Zastúpená v Legacy: áno

Star Trek: Deep Space Nine (1993–1999)
U nás vysielaný seriál o osudoch posádky na vesmírnej stanici, čo je výnimočnosť oproti ostatným seriálom, ktoré sa odohrávajú vždy na lodi. Zápletka sa motá okolo červičej diery, v ktorej blízkosti sa nachádza stanica. Diera vedie do vzdialeného Gamma kvadrantu.
Zastúpená v Legacy: áno

Star Trek: Voyager (1995–2001)
Neohrozená kapitánka Kathryn Janeway vedie svoju posádku späť domov - tak by sa dala zhrnúť druhý najmladší ST seriál. Odohráva sa približne v dobe Hlbokého vesmíru 9 a vyskytujú sa tu aj rôzne prvky z Novej generácie.
Zastúpený v Legacy: áno

Star Trek: Enterprise (2001–2005)
Najnovší, aj keď z hľadiska vesmíru ST sa odohráva v dobe pred pôvodnou sériou. V hlavnej úlohe je kapitán Archer, za ktorého začínate v Legacy hrať. Odohráva sa desať rokov pred založením federácie a účinkuje v ňom prvá postavená Enterprise. Na začiatku bola táto séria hodnotená veľmi kladne ale postupom času sa významne zhoršila a preto ju Paramount v roku 2005 zastavil.
Zastúpená v Legacy: áno

Dizajn misií sa od ducha predlohy z plátna a obrazovky výrazne líši. Väčšinu času budete iba likvidovať nepriateľov, nič viac ani nič menej. Tak v prvej tretine hry je to celkom zábavné, hlavne keď dostanete do arzenálu o niečo lepšie lode ale s postupujúcim časom sa hrateľnosť mierne vytráca a pri konci sú už boje dosť nudné. V niektorých fázach hry ( ako napríklad epocha Next Generation ) dôjdu na rad aj prieskumné misie, ktoré sú v celkovom meradle skôr spestrením. Ale ani prehľadávanie mlhovín, trosiek a iného vesmírneho odpadu nie je vzorom ideálnej hrateľnosti. A keď sme už pri tých telesách, musím tiež spomenúť nepochopiteľný fyzikálny model. Ak sa vám totiž podarí v bojovej situácii naraziť do iného plavidla nič sa nedeje - jednoducho sa zmení kurz a lode sa automaticky vyhnú, planéta uskočí na bok... ehm... Planéty sú oproti lodiam v smiešnom pomere veľkostí.
Chaotické boje

Ďalším orieškom je systém kamery - vlastnú loď vidíte z pohľadu tretej osoby a kamera ja nezávislá, takže sa môžete slobodne obzerať. V inom móde sa kamera uzamkne za vašou loďou a zafixuje pohľad priamo dopredu, pre lepšiu orientáciu pri boji. Po určitom čase si na to asi zvyknete ale ja som bol po prvých misiách frustrovaný. Ešte k tomu všetkému vlastne riadite celú dobu obrovské koráby, ktoré moc nevynikajú v manévrovacích schopnostiach čo je najmä v boji veľká prekážka.

Napriek tomu, že majú fázery a torpéda veľké palebné uhly budete si občas trhať vlasy najmä ak po dvanástich minútach zhodíte štíty borgskej kocke a potom ju nedokážete torpédom zničiť kvôli zlej polohe lode. Keby sa vývojári obťažovali a pridali do hry viac možností ako kontrolovať loď ( otáčanie okolo pozdĺžnej osi atď. ) boli by boje určite oveľa jednoduchšie. Boje sú miestami dosť chaotické, najmä ak máte na krku ďalšie lode Federácie a dostanete sa do veľkej vojny, kde je napríklad pätnásť, dvadsať nepriateľov zažijete nejednu horúcu chvíľu. To všetko je ešte umocnené obmedzeným ukladaním pozície, čo je podľa môjho názoru v dnešnej dobe prežitok a domnievam sa, že to odradí nejedného hráča, najmä napríklad po tretom opakovaní tej istej misie. Hra ja naozaj ťažká. Našťastie ak pohľadáte na internete, môžete si stiahnuť neoficiálny MOD, ktorý ukladanie pozície umožní.

V neskorších fázach budete mať približne päť lodí a nepriatelia budú často v presile. Tu Legacy trochu sklamal, pretože podľa predošlých správ to skôr vyzeralo na inteligentné boje v menšom počte lodí. Tak to obvykle bývalo aj vo filmoch a seriáloch. Cudzie lode by sa aj dali poraziť ale kvôli tomu, že sa hra odohráva v reálnom čase zistíte, že sa všetko nedá poriadne stíhať. Umelá inteligencia nepriateľov je až príliš dobrá.

Predčasné vydanie?

Hra obsahuje množstvo chýb. Nejde o drobné nedostatky - problémy so stabilitou, zamŕzanie hry v neočakávaných situáciách a podobné. Snaha stihnúť vianočnú sezónu je celkom očividná a bohužiaľ hre naozaj škodí. Myslím si, že keby sa jej vývojári ešte dva až tri mesiace venovali dostávala by o desať alebo pätnásť percent vyššie hodnotenie. Hra obsahuje pomerne silno inzerovaný multiplayer a skirmish ale ani ten sa veľmi nepodaril a chýbajú v ňom niektoré štandardné funkcie. Grafika vám ani na výkonných zostavách nevyrazí dych a čas od času človeka mätie. Možno sa rovnako ako ja zhrozíte, že milovaná Enterprise vyzerá ako vrak na odpis, ale po preskúmaní poškodenia zistíte že sa vlastne nič nestalo. Aj nepriateľské lode môžu vyzerať, že sa čoskoro rozpadnú ale v skutočnosti sú iba mierne poškodené. Ďalším sklamaním sú animácie vybuchujúcich borgských kociek alebo vesmírnych staníc. Zatiaľ čo v seriály vidíte vždy obrovský výbuch a veľa častíc alebo rôzne trosky v Legacy sa všetko rozpadne na drobné kúsky až tak, že mi to pripadalo prvý raz trápne.

Ak máte trochu slabší počítač užijete si so Star Trek Legacy svoje. Hra totiž v menu nedovoľuje vypnúť anti-aliasing a podobné efekty. Našťastie stačí ak nastavíte na pevno preferencie v ovládači grafickej karty ( aspoň NVIDIA to podporuje ) alebo sa budete musieť pohrať s konfiguračnými súbormi hry. Na stránke sa už nachádza dokumentácia k nastaveniam enginu takže pokiaľ sa trochu pohráte s nastaveniami napríklad grafiky, tak sa dočkáte aj lepšieho výkonu. Hra je naozaj náročná a na mojom počítači s nadpriemernou DX9 kartou s 256 MB RAM nefungovala plynule ani pri stredných detailoch.

Záverečný povzdych
Z recenzie sa vám asi bude zdať, že sa jedná o úplný prepadák. Napriek všetkým očakávaniam je to bohužiaľ tak a ak sa autori chytia za nos a hru behom pár mesiacov poriadne poopravujú a trochu doladia engine aby bola plynulejšia sám sa k nej rád vrátim. Veľká škoda, pretože potenciál tohto titulu bol obrovský. Má aj svoje pozitívne stránky - pokiaľ ste fanúšikovia Star Treku alebo priamo Trekkies, určite toto všetko ospravedlníte a hru si poriadne užijete lebo z celkového hľadiska je stvárnenie ST vesmíru a všetkých lodí a staníc pozitívnym počinom.
STAR TREK TROCHU INAK
Star Trek neznamená iba seriály a filmy. Hry asi spomínať nemusíme, desiatky kníh, z ktorých je veľa preložených do češtiny. Celý vesmír jednoducho predstavuje miliónový biznis. Je ďaleko sofistikovanejší ako Star Wars a ešte k tomu vždy prinášal niečo nové. Na internete sa dočítate o takých teóriách (A nakoniec prečo by sme im nemali veriť?), že ST scenáristi motivovali konštruktérov k zostrojeniu takých zariadení ako napríklad PDA. Príklad silného kultúrneho vplyvu je vidieť napríklad v pomenovaní testovacieho raketoplánu NASA, pri ktorom sa najskôr uvažovalo nad menom Constitution ale nakoniec bol pokrstený ako Enterprise. Do aktívnej služby sa nikdy nedostal, lebo sa jednalo iba o rozpracovaný koncept bez motorov, tepelného štítu atď. pre testy v atmosfére. Aj keď by sa mohlo zdať, že dianie okolo ST po konci seriálu Enterprise trochu utícha opak je pravda. Pre rok 2008 je plánovaný film, o ktorom sa zatiaľ hovorí ako o Star Trek: XI a šušká sa o novom seriáli. Trekkies sa majú na čo tešiť, my bežní fanúšikovia tiež, napríklad vďaka MMORPG Star Trek Online (najskôr koniec roku 2007).
Na záver

Zlé ovládanie a kamera, množstvo bugov, nemožnosť ukladať pozície napriek dlhým a ťažkým misiám, ďalšie drobné nedostatky ako napríklad model kolízii alebo explózie a miestami narušená grafika. Plusom ja stvárnenie všetkých epoch Star Treku a realistickosť.

Autor: Ján Rod
Preklad: Joseph
Zdroj: games.tiscali.cz